top of page
  • תמונת הסופר/תDaphna Stern

גלפאגוס – מגוון בעלי החיים הכי ייחודי שתראו מתחת למים (מתוך כתבה במאקו)

עודכן: 25 באוק׳ 2023

גלפאגוס, גן עדן פראי ויחיד במינו, מקום הולדתו של תורת האבולוציה והברירה הטבעית של צ'ארלס דארווין.

איי הגלפאגוס מהווים מקום מפגש להמון מיני בעלי חיים שבדרך כלל לא נפגשים בשום מקום אחר בעולם! ומה שהופך את היעד לכל כך ייחודי.


חבורת צוללנים של באדי-דייברס בספארי צלילה בגלפגוס

לגלפגוס הגעתי ביחד עם קבוצה של באדי-דייברס – חברת טיולי צלילה שאני חלק ממנה כבר שנה והיא מהווה לי ולכל הצוללים משפחה מדהימה בשנים האחרונות.

היכן בעולם תוכלו לצלול עם פינגווינים שהגיעו מהקוטב הדרומי? איגואנות ימיות שנראות כמו דינוזאורים, כמויות של אריות ים, רובין ובאטמן עם שפתיים אדומות בוהקות, המולה מולה האגדית וכל זה עוד לפני שהתחלנו לדבר על הלהקות האינסופיות של כרישי הלוויתן, כרישי הפטיש, טונות, ג'קים, איגל ריי ומה לא.

כן, אני יודעת, זה בין היעדים הכי רחוקים שיש, הנסיעה ארוכה ויקרה. וזה בדיוק מה שהופך את כל החוויה להרבה יותר מיוחדת מכל יעד אחר. בגלל הבידוד של האיים הללו, לא הרבה אנשים מגיעים לשם, האיים מוכרזים כשמורת טבע ועל כן כמות המבקרים בכל רגע נתון מוגבלת וכמו כן גם כמות כלי השייט המורשים לשוט. סידור ההפלגות של כל ספינה מתואמת מראש עם הרשויות ולא ניתן לעשות הפלגות ספונטניות, דבר המגן על הטבע ובעלי החיים הרבים אשר קוראים לגלפאגוס ביתם. מספר ספינות הצלילה מאוד מצומצם, ולא כולן מגיעות ליעדים הבאמת שווים של הגלפגוס עליהם אספר לכם בכתבה הזו.

להקת ג'ק פיש ענקית דגי ג'ק עם צולל בגלפגוס

בזכות האקסלוסיביות הזו, כאשר מגיעים לאתרי הצלילה הכי טובים שיש לגלפגוס להציע (האיים דרווין ווולף), אתם בדרך כלל לבד שם. לעיתים עוגנת לידכם ללילה אחד או שניים ספינה נוספת, אבל הסיכוי להתקל בהם מתחת למים אפסי. וכל הטבע העשיר והמטורף שיש לגלפגוס להציע נשאר רק שלכם, ככה, אתם, לבד בטבע, יושבים וצופים בלהקות האדירות של הדגים והכרישים.

איי הגלפגוס נמצאים במדינת אקוודור בדרום אמריקה, הם נמצאים על קו המשווה מה שיוצר מזג אוויר טרופי ונעים. האיים נוצרו מפעילות געשית והנופים משתנים בקצב מהיר ויוצרים מראות ירחיים. ארכיפלג האיים כולל כ-16 איים מרכזיים, שישה איים קטנים יותר, וכ-10 סלעים ואיונים קטנים. אוכלוסיית האיים מונה כ-25,000 בני אדם.

בשנת 2016 אקוודור הכריזה על האיזור של איי דרווין וולף כשמורת טבע ימית הכוללת 39,000 ק"מ מרובע של שטח שאסור לדוג בו ובכדאי לשמור על הכרישים שמרכיבים את האקולוגיה הייחודית שנוצרה שם. כעת 32% מהמים מסביב לאיי הגלפאגוס מוגנים מדייג!

איך שמגיעים לאיים, כבר נפגשים בכמות מאוד מכובדת של אריות הים הכל כך מפורסמים באיים, הם נמצאים בכל מקום בגלפגוס והאריות ים הם חלק מהכפר עצמו ויש המון אינטראקציה איתם. על הסלעים בין אריות הים ניתן להבחין בהמוני סרטנים אדומים מרהיבים. עלינו על הספינה שלנו – Galapagos Master – Deep Blue . היא בין הספינות הכי גדולות בגלפגוס והיא משרתת צוללים הרפתקניים כמונו כבר משנת 2004! (לא לדאוג, היא עברה שיפוץ נרחב בשנת 2015).

תיירים מצלמים איגואנות ימיות בחוף בגלפגוס
דייגים מקומיים מאכילים אריות ים וסקנאים באיי הגלפגוס

אז עכשיו הגענו לקטע שבוא אני מפרטת את כל אתרי הצלילה ומה רואים בכל אתר, ולמה מומלץ לא לוותר על ספארי צלילה שמגיע עד לדרווין וולף.

ביום הראשון כבר זוכים לצלול, עושים מה שנקרא צלילת בדיקה רדודה, בודקים שכל הציוד תקין, והמשקולות מתאימות. הצלילה נעשית במפרץ מוגן בסן כריסטובל ובצלילה פוגשים עשרות אריות ים שבאים לרקוד ולשחק עם הצוללים.

ביום השני צוללים באי בלטרה, שם ניתן לראות בעלי חיים מקומיים, הראות פחות טובה באיזורים האלה וטמפרטורת המים קרירה. מעל המים מצפה לנו אחד מסיורי האיים הכי מרהיבים בגלפגוס, מסיירים כשעה עם מדריכה מקומית באי סימור הצפוני, שהוא בית למגוון אדיר של בעלי כנף- קורמורנים, בוביז רגליים כחולות, פריגת, שחפים, אריות ים וכ-2,500 מיני איגואנות שונים.

ימים 3-4 הם כנראה הדובדבן שבקצפת של הגלפגוס – האי דרווין.

8 צלילות בקשת דרווין. מי ששמע על צלילות בגלפגוס בטח נתקל בקשת המפורסמת, היא הסמל הכי מפורסם ומוכר באתרי הצלילה בגלפאגוס, היא בעצם קשת מסלע וולקני שמתנוסס באמצע האוקיינוס על פלטפורמה המעמיקה עד לכ-100 מטרים. במאי 2021, החלק העליון של הקשת קרס והותיר ממנה רק שני עמודים שמאז הם נקראים עמודי האבולוציה. אישית, זה ממש נגע בי, כששמעתי על זה, הרגשתי תחושת אבל קלה, סמל כל כך חשוב, התמוטט ונשחק, מין תזכורת שעוד מעט לא ישאר פה הרבה ממה שהכרנו, וכמה חשוב לשמור על הטבע, בעלי החיים ומה שיש לנו כרגע, כי הם לא ישארו לנצח.

אתר הצלילה: בעקבות זרמים חזקים ומזון רב במים, האתר עמוס במגוון בעלי חיים גדולים. אך התנאים יותר טובים מאתרי הצלילה שבאיים הדרומיים, הראות פה יותר טובה והמים הרבה יותר חמים ונעימים. הזרמים באתר זה הם חזקים ולכן הצלילות פה שונות מרוב הצלילות שאנחנו מכירים בדרך כלל, בייחוד באילת כאשר התנאים אופטימליים ומתאימים למתחילים. כל הצוללים קופצים למים ומתבקשים להכנס למים בציפה שלילית בכדי להגיע לקרקעית ולא להיסחף עם הזרמים, הקרקעית נמצאת בעומק של כ-8 מטרים. לאט לאט מעמיקים ביחד עם הסלעים עד לעומק של 12 מטר בערך, שם זו התחנה הראשונה. אוחזים בסלעים, או יושבים עליהם בשביל לא להתאמץ ולהנות מהמחזות המרהיבים שנפרסים מולכם. כמויות הכרישים, הצבים, הדגים ששוחים מול העיניים פשוט לא ניתנות לעיכול. באותו אתר זה גם המקום האולטימטיבי לראות כמויות גדולות של כרישי לוויתן, בייחוד בין יוני לנובמבר. לאחר כמה דקות, ממשיכים להעמיק לתחנה הבאה – 20 מטר. לאורך כל הזמן נשארים צמוד לקיר הסלעים של קשת דרווין, כי בעצם אין שום סיבה לשחות או להתרחק כי כל בעלי החיים פשוט נמצאים שם. להקות ענק בלתי נגמרות של כרישי פטיש, שזה כנראה אחד הפרטים שהכי מאפיינים את הגלפאגוס. יש הטוענים שזה אתר הצלילה הטוב ביותר בעולם, אני מאוד מסכימה עם זה. לאחר כ-20-30 דקות צלילה, מתחילים לעשות טיול במה שנקרא "מים כחולים" זה אומר שעוזבים את הסלעים ומתחילים לשחות לכיוון הכחול הגדול, הכל מסביבך כחול וזו פשוט תחושה מדהימה! שוחים ושוחים, פתאום מגיעים ללהקה של מאות טונות, להקות ברקודות, להקות כרישים, כרישי סילקי ששוחים מסביבך במעגלים, פרפרונים ועוד. כמויות הדגים פשוט לא נגמרות, לא ניתן לעכל את העושר המטורף הזה וכמה דגים יש שם בכלל.

לי אישית לעולם לא ימאס מזה, וכל צלילה שונה לחלוטין מקודמתה. זו הייתה הפעם הראשונה שיכלתי לשחות כל כך קרוב לכריש לוויתן לכל כך הרבה זמן, רק כי הם פשוט שם ובכמויות כאלה גדולות.

ביום החמישי צוללים 4 צלילות באי וולף – שוב להקות ענק של פטישנים, כרישי לוויתן, אין סוף צבים ולהקות ענק של דגים, הפעם יצא לנו להתקל גם בלהקות של איגל ריי ענקיים שניתן להתקרב אליהם מאוד כאשר נשארים באותו המקום והם פשוט לאט לאט מרחפים מעליך. הם מרגישים בנוח בנוכחות הצוללים, כל עוד מכבדים אותם ושומרים על מרחק בטוח מהם. בכל אופן- בכל צלילה חשוב לזכור לכבד את בעלי החיים ולשמור על מרחק בטוח מהם בשביל לא לפגוע בהם ולגרום להם להרגיש לא בנוח, ואסור לחלוטין לגעת באף בעל חיים מתחת למים!

כרישי הלוויתן (Whale Shark) הם זן הכרישים והדגים הגדול ביותר שקיימים כיום בעולם, בגלפגוס הם בין הגדולים ביותר בעולם ויכולים להגיע לאורך של 18-20 מטר. ולשקול כ-20-30 טון. והערכות מדברות על תוחלת חיים של עד כ-100 שנים. הם נצפים בדרווין וולף.

כרישי הפטיש (Scalloped hammerhead shark) לרוב נצפים בלהקות גדולות ובייחוד באיים דרווין וולף, ולעיתים גם בקיקר רוק. האורך הממוצע שלהם הוא 2.5-3 מטרים והאורך המקסימלי שלהם יכול להגיע אפילו ל-4.2 מטרים. העונה שלהם היא לאורך כל השנה, שהשיא הוא בינואר.

כריש לוויתן בגלפגוס
להקת איגל רייז בצלילות בגלפאגוס באי דרווין עטלפי ים

ביום השישי חוזרים לכיוון האיים המרכזיים וצוללים בפונטה וינסט רוקה, איזבלה, פרננדינה וקזין רוק. הצלילות ביומיים הבאים מתרכזות בבעלי חיים קטנים יותר ומיוחדים לכל אתר צלילה ספציפי. בצלילה אחת הולכים לחפש את רובין, שזה דג מיוחד עם סוג של רגליים שהולך על הקרקעית ופורש מין מניפה צבעונית מרהיבה. הדג השני שדומה לו נקרא באטמן פיש, והוא מדלג על הקרקעית בצורה מצחיקה ובעל שפתיים אדומות בוהקות- שניהם דגים קטנים וחמודים שניתן לבהות בהם זמן רב. בצלילה הבאה מחפשים את המולה מולה, דג השמש, דג מאוד נדיר בעולם, וזה מקום מעולה לפגוש אותו, הוא נחשב הדג המכוער בעולם, מכיוון שאין לו סנפיר ונראה כאילו הוא חצוי באמצע. הוא דג מאוד ידידותי ויכול להגיע למטרים ספורים.

ביום השביעי מחפשים סוסני ים, וקופצים למים לשחות עם האיגואנות הימיות שבבוקר מתחממות להן בשמש, ולאחר שצברו מספיק אנרגיה, קופצות למים הקרירים בשביל לאכול את האצות הירוקות בסלעים בתוך המים בסביבות 5 מטרים. זו צלילה קלילה וכיפית ומגניב ממש לפגוש יצורים כאלה מיוחדים כל כך קרוב, ניתן להחזיק בסלעים ולצפות בהן אוכלות. לפעמים ניתן לפגוש גם פינגווינים או קורמורנים שצוללים לחפש מזון. זו צלילה מאוד חוויתית וייחודית לגלפאגוס.

ביום האחרון לאחר סיום הצלילות, עושים סיור יבשתי באי סנטה קרוז. שם פוגשים במרכז מבקרים על שם צ'ארלס דרווין את צבי הענק המפורסמים של איי הגלפגוס. זהו מרכז שיקום ו"גנון" לצבים הקטנים עד שיגדלו מספיק וישוחררו לאיים למטרות שיקום האוכלוסייה חזרה למספרים הרבים שהיו באיים לפני בו האדם - כ-500 שנה.

איגואנה ימית בצלילה באי איזבלה בגלפגוס
להקת כרישי פטיש בצלילה באי דרווין בגלפגוס
צב יבשה ענק באי סנתה קרוב בגלפגוס
איגואנות ימיות מתחממות בשמש באי סנתה קרוז בגלפאגוס
blue footed boobies ציפור נדירה באי סימור בגלפגוס
קשת דרווין הנפולה באי דרווין בגלפאגוס
לטאת יבשה ענקית באי סימור בגלפגוס
דפנה שטרן מדגמנת שריון צב ענק בגלפגוס
דג נדיר - בטמןפיש batman fish בצלילה באי איזבלה בגלפגוס
ראיות ים בצלילה בגלפגוס

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page