top of page
  • תמונת הסופר/תDaphna Stern

איך להתנהג במפגש עם כריש לוויתני

עודכן: 6 במרץ


כריש לוויתן במדגסקר באפריקה

צילום: איתי גריסרו, מדגסקר.


כריש לוויתני (Rhincodon typusao) הוא אחד הדגים האהובים עלינו כצוללים לפגוש במלדיביים, ג'יבוטי, סיני, גלפגוס ומקסיקו. מדוע? כי הוא הדג הגדול ביותר בעולם! והוא גם צמחוני, ככה שאין לנו כל חשש לתקיפה כמו שאר הכרישים אוכלי הבשר. במלדיביים כריש לוויתן יכול להגיע לאורך של כ-12 מטר וניתן לפגוש אותם לאורך כל השנה. ובגלפגוס כרישי הלוויתן מגיעים אף לאורך של עד כ-18 מטרים בסביבות אוקטובר נובמבר וניתן לפגוש את הצעירים יותר כבר בתחילת העונה החל מסביבות יוני, בה הכרישים מגיעים רק לאורך של כ-8-12 מטר (תינוקות ממש). הם יכולים לחיות עד כ-100 שנה. לכרישי לוויתן נפוצים בכל העולם והם נמצאים בעיקר בימים טרופיים וקרירים ברחבי העולם (למעט הים התיכון). למרבה הצער, כריש הלוויתן מסווג בסכנת הכחדה ברשימה האדומה של המינים המאוימים של IUCN, כלומר הוא נמצא בסיכון אמיתי והם עלולים להיכחד בקרוב מאוד בטבע.

הם מאוד פגיעים בגלל גודלם ובנוסף גם יש איזורים בעולם שמאכילים אותם וכתוצאה מזה הם לא נודדים יותר והם מפתחים מחלות מכיוון שהאוכל לא מתאים להם וכל הספינות מסביב שבאות להאכיל ולשחות איתם פשוט פוגעות, פוצעות או הורגות אותם.



כריש לוויתן ענק בצלילה בגלפגוס

צילום: דפנה שטרן, גלפגוס.


איך כן נוכל להנות מהמפגש המדהים והחד פעמי הזה בלי לפגוע בחיה האהובה הזו? הכנו לכם כמה כללי ברזל:


1. לשמור מרחק של 4 מטרים מהכריש.

2. אסור להאכיל אותו או כל חיית בר אחרת.

3. לא להיות מעליו לעולם, זה מפריע לו לעלות לפני המים במידה והוא רוצה.

4. לא לשחות לפניו ולחסום לו את נתיב השחיה שלו.

5. כמובן שלעולם לא לגעת באף בעל חיים בר.

6. לשחות עם כריש אחד עד כ-30 דקות ואחרי זה לעזוב אותו.

7. צילום ללא פלאש!! כרישי לוויתן מאוד רגישים לאור.

8. לא להשתמש במקל סלפי.

9. להכנס למים בעדינות ולהמנע מקפיצות מהירות שמשפריצות מים, הם מאוד רגישים ועדינים ואנחנו מנסים להמנע מלהלחיץ אותם.


שני כרישי לוויתן בג'יבוטי אפריקה

צילום: חן רשף, ג'יבוטי.


חשוב מאוד לשמור ולכבד את האוקיינוסים שלנו. האוקיינוס כל כך חשוב אם אנחנו רוצים לעזור להציל לא רק את כרישי הלוויתן, אלא את כל המינים הימיים ואת העולם כולו. אחד האיומים הגדולים ביותר על החיים הימיים הוא פסולת (בעיקר פלסטיק) המושלכת לים בקצב מדאיג מאוד. וגם התחממות הגלובלית:ניתן להאט את קצב ההתחממות על ידי הפחתת כמות האנרגיה שאנו צורכים. אם כולנו נעשה דברים פשוטים כמו צמצום התלות שלנו בפלסטיק חד פעמי, מיחזור הפסולת שלנו, כולנו יכולים לעשות הבדל גדול!


כריש לוויתן במלדיביים

Minvaru. צילום: ארז רוזנטל, מלדיביים


נקודת בונוס: רוצים לעזור במאמצי השימור והמחקר על כרישי הלוויתן במלדיביים?

התוכנית לחקר כרישי הלווייתן במלדיביים (MWSRP) הוא ארגון צדקה לשימור בדגש מחקרי המוקדש לחקר כריש הלוויתן ופיתוח יוזמות שימור המשלבות את הקהילה המקומית באיים המלדיביים ובאוקיינוס ​​ההודי.

נתקלתם בכריש לוויתני במלדיביים? מוזמנים לשלוח להם צילום של כריש הלוויתן כולל השעה והמיקום המדויק, הם יזינו את זה למאגרי המידע שלהם. במידה וזה כריש לוויתן חדש שהם לא מכירים עדיין, תזכו לבחור לכריש את שמו ותקבלו תעודה 😊 אחד הצוללים שלנו ארז רוזנטל כבר זכה לכנות כריש לוויתני אחד במלדיביים בשם Minvaru בשנת 2022. מי יהיה הבא בתור?


69 צפיות0 תגובות
bottom of page