top of page
  • תמונת הסופר/תDaphna Stern

כיצד לזהות צולל במצוקה מתחת למים ואיך לעזור לו. המדריך המלא.

עודכן: 25 באוק׳ 2023

כבר מקורס כוכב ראשון נפגשנו עם הנושא הכל כך חשוב הזה, התמודדויות עם מצבים מסוכנים בצלילה. כולנו חווינו מצבים מלחיצים מתחת למים, חלקנו יותר וחלקנו פחות, זהו נושא כל כך חשוב שראוי שנדבר עליו בפתיחות ונשתף את הבאדיז שלנו בו. הכתבה הזו נועדה לשפר את הידע בנושא ולהרגיש יותר בטוחים בכניסה למים.

צוללים במצוקה בצלילה

חשוב לזכור שכאשר אנחנו נכנסים למים, אנחנו צוללים לתוך עולם לגמרי זר וקצת חייזרי אפילו, ובעזרת ציוד הצלילה שלנו יש לנו הזדמנות נדירה להיכנס אליו למספר דקות/שעות ולחוות את עולם המים מקרוב כל כך. הנשימה מתחת למים היא לא דבר טבעי לנו, ולכן לוקח קצת זמן להתרגל וללמוד אותה. החרדות מתחת למים יכולות להגיע בכל מידי צורות ושלבים שונים, אם זה להוריד מסיכה מתחת למים בפעם הראשונה בתרגול בכוכב הראשון, או אם יש זרם חזק שקשה לנו לשלוט עליו, ועד איבוד בן זוג או תקלה בציוד הצלילה. חשוב לזכור שאלו מצבים שקורים בצלילה וחשוב להבין שזה טבעי ובסדר גמור שתחושו לחץ במצבים האלה. בשביל להימנע ממצבים מלחיצים חשוב מאוד להתכונן מראש ולמנוע כמה שיותר מצבים שילחיצו אותנו במהלך הצלילה.


כיצד להתכונן מראש:

  1. בדיקת ציוד מקיפה, לוודא שכל פרט קטן בציוד שלנו תקין, שהציוד עבר בדיקה במעבדה לאחרונה, שלא חסר לנו שום פריט ציוד ושהבאדיז שלנו מכיר את הציוד שלו וגם שלנו במקרה חירום.

  2. תקשורת עם הבאדי, חשוב לתכנן את הצלילה לפני הכניסה למים, אם זה בקבוצה מודרכת לוודא שהמדריך הסביר לכם על כל מהלך הצלילה, איזה חיות אתם עלולים לפגוש מתחת למים, סימני ידיים מוסכמים על כולם, וכיצד מתמודדים עם מצבי חירום.

  3. לבדוק תנאי ים. האם יש מזג אוויר קיצוני, כמו סערה, זרמים חזקים, גלים, גאות או שפל. לוודא שהתנאים מתאימים לצלילה ושאתם מרגישים מספיק בטוחים לצלול תחת תנאי הצלילה הקרובה.

  4. האם אתם מרגישים מוכנים, בטוחים ומספיק בריאים בשביל להכנס למים? הסינוסים סתומים, אולי כדי לוודא שהם לא יהיו סתומים לפני הכניסה למים, יש לכם בעיה בריאותית שמונעת צלילה, או סתם אתם במצב רוח לא טוב ולא מרגישים בנוח.

זכרו, בכל שלב ניתן לבטל צלילה. אל תכנסו למים אם אתם לא מוכנים פיזית או נפשית.

צולל במצוקה בצלילה

בתור התחלה חשוב לבחור באדי לצלילה שאפשר לסמוך עליך ואתם מכירים. להיות קשובים אחד לשני ולבדוק תמיד שהכל כשורה. תקשורת טובה זה כבר התחלה טובה לצלילה מצוינת נטולת דאגות. אם היו לך חרדות בצלילות קודמות מסיבה מסוימת, חשוב לעדכן את הבן זוג שלך מראש, אם יש משהו שמטריד אותך כרגע וביחד חשוב להחליט האם בכל זאת כדאי להיכנס לצלילה או שאולי הפעם כדאי לוותר עליה ולצלול רק כאשר אין דברים שעלולים ליצור בעיות בצלילה ולהכניס אתכם למצב של לחץ. אין סיבה שתחששו לשתף את הבאדי שלכם בבעיות שעלולות להיווצר בזמן הצלילה, חשוב להיות פתוחים וכנים אחד עם השני, אם אתם צוללים בקבוצה, אתם יכולים לבקש מהמדריך לדבר איתו בפרטיות לפני הכניסה למים ולעדכן אותו בחששות שלכם וביחד למצוא את הפתרונות הבטוחים והיעילים ביותר.


חשוב מאוד גם להיות קשוב לבאדי שלך, כדאי לשאול אותו לפני הצלילה, כיצד הוא חש לגבי הצלילה הקרובה. ולפתור דיאלוג בנושא, לתת מקום לחששות לעלות בצורה טבעית ומכילה.

חשוב תמיד לזכור שזה בסדר גמור לבטל צלילה או לא להצטרף לקבוצה מכל סיבה שהיא. הכי חשוב שתהנו ותהיו בטוחים.

צוללים בצלילה לילה

מתחת למים: סימנים שניתן לזהות אצל הבאדי שלכם כאשר הם חווים חרדה בצלילה:


1. נצמדים אליכם – אם הם מרגישים לא בנוח, יכול להיות שהם ירצו להתקרב אליכם כמה שיותר, אולי אפילו להחזיק לכם את היד או את פריט הציוד. אם זה נוח לכם, תתנו להם את האפשרות הזו ותעזרו להם להרגיש יותר מוגנים בכך.


2. בודקים את הציוד שלהם – אם הבאדי שלך מסתכל פעמים תכופות על מחשב הצלילה או מד העומק לדוגמא, אולי הוא חש לא בנוח בעומק. חשוב להכיר את הבן זוג ולדעת האם זה חריג או שאולי זו התנהגות חוזרת שלו. במידה והוא בודק את מדדי הצלילה בתדירות גבוה מידי, שווה לשאול אותו ולבדוק אם הכל בסדר אצלו.


3. נשימה כבדה – נשימה מהירה, נשיפה תכופה, עלולה להיות סימן הזהרה שמשהו לא כשורה. המשיכו לעקוב אחריהם ולוודא שלא קורה שום דבר חריג נוסף.


4. שחיה חריגה – תנועות מהירות כמו הסתובבות במרחב, שחיה מהירה, עלולים להיות סימנים של לחץ. שוב, זה עלול להיות יותר מסובך לזהות את זה אם אתם לא מכירים את הבאדי מספיק, אבל מומלץ לקחת כמה רגעים להסתכל עליהם ולוודא אם אלו תנועות חריגות או לא.


5. הבעות פנים – זו דרך יחסית אמינה לדעת אם הבאדי שלך רגוע או לא. אם העיניים פתוחות לרווחה ומזוגגות, לעיתים זהו סימן של מצוקה ופאניקה. לכן בכל פעם שאתם בודקים אם הבן זוג שלכם בסדר, שימו לב לקשר עין ותבדקו את הבעות הפנים שלו לוודא שהוא רגוע והכל בסדר.


צולל במצוקה

כיצד לעזור לבאדי במצוקה:


עצור. תנשום. תחשוב. תפעל.


קודם כל חשוב שאתה תבין את המצב ותחשוב רגע איך לתפעל אותו. אפשר להתחיל מלשאול את הבאדי שלך האם הכל בסדר, זה כנראה הסימן המפורסם בעולם הצלילה. זה זמן מצוין לבן זוג שלך לענות לך שהכל בסדר וזה כנראה יגרום לו להרגיש יותר טוב שהוא לא לבד ושאתה איתו דואג לו. אם משהו לא כשורה, הוא יסמן לך מה הבעיה, וכעת כדי שאתה תשתלט על המצב ותחליט בשביל שניכם מה יהיה השלב הבא בצלילה, מכיוון שהוא במצוקה, איך לפתור את המצב, האם כדאי לחזור לאיזור רדוד יותר שהוא ירגיש יותר בנוחות, אולי בכלל כדאי לסיים את הצלילה לאט לאט. אם הוא נושם בכבדות למשל, חשוב מאוד להסדיר את הנשימה בשביל למנוע מצב של היפרוונטלציה. תסמן לו לנשום לאט לאט ולהסדיר את הנשימה בעזרת סימוני ידיים, תסתכל לו בעיניים ותראה לו שהכל בסדר ואתה שם בשבילו.

146 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page