top of page
  • תמונת הסופר/תDaphna Stern

צלילה אחראית עם כרישים – כיצד לשמור עליהם

כרישים הם אחד מהמינים הכי חיונים לבריאות השוניות והאוקיינוסים, חיה כל כך חשובה ומדהימה עם המיסקונפציה הכי שנויה במחלוקת בעולם. הם קיימים כבר למעלה מ-400 מיליון שנה! אפילו נמצאו מאובנים שמראים שהם שחו בים שלנו מלפני הדינוזאורים ולא השתנו מאז.


כרישים צדים סרגינים מירוץ הסרדינים בדרום אפריקה

כרישים במירוץ הסרדינים בדרום אפריקה.


ההבנה האנושית על מיני בעלי חיים, הולכת ומתפתח ונחקרת רק במאה האחרונה. בשנות ה-70 יצא סרט בשם מלתעות שיצר תדמית מאוד שנויה במחלוקת על הכרישים בעולם. ומאז העולם הלום פחד מהכרישים. לנו כצוללים ואוהבי הים, יש היכולת להבחין בין הסוגים השונים של הכרישים וללמוד ולהבין את החשיבות שלהם במערכת האקולוגית המורכבת של הים ואת החשיבות העצומה שיש להם לבריאות ושימור שוניות האלמוגים בעולם. חשוב שנדע ומכיר מתי ואיזה כריש עלול להוות סכנה וכיצד להמנע מסכנה שכזו – כיצד להתייחס אליהם כראוי בכדאי לא לגרום להם לחוש בסכנה ולסכן אותנו בעקבות זאת.


לכרישים יש תפקיד קריטי בשליטה ובייציבות הבריאות והאיזון של האוקיינוסים. הם טורפי על, ולכן הם עוזרים לווסת מינים ימיים אחרים ולמנוע מכל מין אחד להשתלט על המערכת האקולוגית. לדוגמא, באיזורים שבהם יש עשב רב, הם מרחיקים מינים שאוכלים עשב כמו דגים מסוימים וצבים, ועל כן שומרים גם שהעשב לא יעלם מהאיזור הזה (ישנם מגוון בעלי חיים שמשגשגים רק באיזורים עשביים כמו סוסוני ים וכדו'.)


כפי שאמר דוויד אטינבורו הנהדר: "מערי חוף ועד לעיירות ללא חוף, האוקיינוס ​​ממלא תפקיד מכריע בסביבה שלנו. המגוון הביולוגי של האוקיינוס מאפשר יצירת ​​אוויר צח (יצירת חמצן וספיגה של הפחמן הדו-חמצני) לאטמוספירה שלנו ומייצר לנו גשמים ומזון בכל רחבי העולם. הקיום שלנו וקיומם של כל בעלי החיים בעולם תלויים באיזון הבריא של המערכת הזו שתומכת בחיים בכדור הארץ. כל יצור ויצור שחי מתחת לפני המים תורם לאותה מערכת אקולוגית, וממלא חלק בלתי נפרד בפעולת האיזון האקולוגי שמאפשר חיים על פני כדור הארץ."


להקת כרישי פטיש באיי הגלפגוס

להקת פטישנים בלגלפגוס. צילום: דפנה שטרן.


למרות תפקידם החשוב כשומרי הים, בני האדם צדים אותם בכמויות אדירות, והם גרמו למינים רבים מהם להגיע לרמה של סכנת הכחדה. בעקבות זאת, הכרישים עלולים להעלם מהאוקיינוסים בשנים הבאות וזה יוביל להתדרדרות של המערכת האקולוגית הימית.


יחד עם זאת, תיירות הכרישים מספקת ערך רב לכרישים, היא מעלה את המועדות והאכפתיות לכרישים ואת הרצון והצורך לשמור עליהם, היא מעודדת ארגונים מקומיים ובינלאומיים להגן עליהם יותר.


אומרים ששונית בריאה זו שונית שחיים בה הרבה כרישים.


הסבר על כרישים

נקודה חשובה שכדי לדעת על כרישים שהיא המפתח להבנת המפגש עם כרישים: כרישים הם טורפים עצלניים, הם תמיד יעדיפו לאכול דג גוסס או חולה או מת על פני המים, מאשר להתאמץ ולצוד דג בריא ומהיר. לכן הם יעדיפו תמיד לאכול את הדגים שמפרפרים על פני המים (לעיתים מתבלבלים עם משנרקלים או גולשים) או ללכת להאכלה תת ימית של צוללים – דבר שיגרום להם לקשר את הצוללים – בני האדם למזון. וברגע שהצולל הבא לא יגיע עם דג מת להאכיל אותו, הוא עלול לנסות לאכול את האדם, כי הוא קישר כבר את האדם לאוכל. קשר שלא היה נוצר בשום צורה אחרת.


בני האדם הם – לא – חלק משרשרת המזון של הכרישים! זו נקודת מפתח להבנת הכרישים. כרישים בעקרון לא אוכלים ולא נמשכים לריח דם של האדם. האדם הוא חלק משרשרת המזון של חיות יבשה רבות, אך לא של חיות הים, הריח של הדם שלנו לא מושך אותם ולא מגרה אותה. לכן הסכנה הגדולה ביותר במפגש עם כרישים יהיה כנראה אם נאיים עליהם או נגרום להם להרגיש לא בנוח.


כיום החוקרים בעולם סיווגו כ-520 מינים של כרישים. רבע ממיני הכרישים בעולם (130/520) נמצאים בסכנת הכחדה על פי הרשימה האדומה של IUCN של מינים מאוימים. ההערכה היא שלמעלה מ-100 מיליון כרישים נהרגים מדי שנה על ידי דייג בלבד.


הסבר על הפגיעות בכרישים

במפגש עם כרישים, כיצד ננהג בכדי לכבד ולשמור עליהם:


1. לשמור מרחק על מנת לא להלחיץ ולכבד אותם. בערך כ-5 מטרים לפחות.

2. לא לגעת בהם לעולם! זה לא חתול בית. כל ניסיון יתפס כאיום ועלול להסתיים בהגנה עצמית של הכריש.

3. אין להאכיל כרישים לעולם – דבר ראשון האכלת חיית בר מוציאה מהם אינסטינקט תוקפני יותר, והם במוד של "טורף". אנחנו לא רוצים להיות בסביבה שלו במצב כזה. דבר נוסף, אנחנו פוגעים ב"דרך הטבע" שלו להשיג אוכל במקומות המיועדים לכך. ברגע שבני האדם מאכילים חית בר, הם משנים לו את המקום ואת מה שהוא אוכל, וכל המערכת האקולוגית הטבעית נפגעת וכך גם כל הנגרעים מכך, כפי שפירטתי בתחילת הכתבה. וכך גם כל האיזון בסביבה הימים נפגעת.

4. תכבד את הסביבה, תכבד את הכריש. תתן לו כבוד, תתייחס אליו בהתאם ובהערכה, הוא יתייחס אליך באותה צורה בדיוק. לא לחסום או לשחות בדרכם, תמיד חשוב ךהשאיר להם מספיק מרחב בשביל לשחות לאן שירצו.

5. הקשב וכבד את החוקים המקומיים המותאמים לסביבה בה אתה צולל, הם מותאמים למיני בעלי החיים המצויים בסביבה הספציפית הזו. וכל מין בעלי חיים דורש התייחסות אישית.

6. לא להשתמש בפלאשים בצילומי סטילס, כרישים מאוד רגישים לאור ולהבזקים מהירים, פלאש עלול להבהיל אותם ולגרום להם למצוקה. עדיף לא להשתמש בכלל בהבזקים כאשר מצלמים חיות תת ימיות.


כריש שועל וצולל במלדיביים

צולל נהנה מחברתו של כריש שועל במלדיביים.


איפה מהיעדי צלילה של באדי-דייברס הכי טוב להפגש ולהינות מהכרישים המדהימים של האוקיינוסים–

1. מלדיביים – אחד המקומות הכי קרובים ונגישים לצפות בלהקות גדולות של כרישי ריף – אפורים, קצוות לבנים, שחורים וכסופים, nurse sharks, כרישי לוויתן ועוד...

2. גלפגוס, קוקוס וסוקורו – שלושת היעדים הללו שנחשבים בין הטובים בעולם להפלגות צלילה, בהן ניתן לפגוש להקות ענקיות של כרישי פטיש, כרישי גלפגוס ועוד...

3. כרישי לוויתן בג'יבוטי – אחד היעדים הטובים בעולם להינות מנדידת כרישי הלוויתן האדירה במפרץ ג'יבוטי בחודשים דצמבר וינואר.

4. מירוץ הסרדינים בדרום אפריקה – בחודשים יוני ויולי – נודדים להקות ענק של סרדינים ובעקבותיהם מגיעים מינים רבים של כרישים, דולפינים ולוויתנים להנות מכמות המזון הבלתי נדלית.



59 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page